מסוף מטענים בגשר אלנבי

גשר אלנבי משמש כנקודת המעבר העיקרית שבין הרשות הפלסטינית וירדן, ולאור הגידול ההולך וגדל בתנועה העוברת דרכו, נוצר צורך במסוף מטענים חדש.

גשר אלנבי ממוקם כ-5 ק"מ מזרחית מיריחו. מסוף המטענים הושק בשנת 1996, הוא ממוקם בסמוך לגשר ומשמש כנקודת מעבר של סחורות ומטענים בין הרשות הפלסטינית לבין ירדן.

נכון לשנת 2009 שטח הטרמינל היה 55,000 מ"ר והוא שירת כ-14,000 משאיות מדי שנה. בחלוף השנים גברה התנועה במסוף באופן משמעותי, וכיום עוברות בטרמינל כ-90,000 משאיות מדי שנה. לכן הוחלט על הרחבת שטח המסוף ל-200,000 מ"ר, 20 דונם מתוכם יועדו למתחם המכס.

תכנון פרויקט זה כלל מספר אתגרים הנדסיים, שהעיקריים בניהם הם: הרחבת נתיבי הכניסה והיציאה בין ירדן למתחם החדש; תכנון מעקף זמני העומד בסטנדרטים הלוגיסטיים והביטחוניים הגבוהים ביותר, על מנת שלא לעכב את התנועה; הקמת כביש עוקף וחניון משאיות במטרה ליצור הפרדה בין תנועת הנוסעים לבין תנועת המשאיות; הקמת סוללה היקפית חדשה בוואדי נועימה בכדי למנוע שיטפונות מנהר הירדן, והתקנת צינורות ניקוז תת קרקעיים. בנוסף הועבר מכון הניקוז שהיה ממוקם באזור וזאת מבלי להפסיק את פעילותו. 

אתגרים מרכזיים

  1. שער המים – תכנון הרחבת נתיבי כניסה ויציאה מירדן ואל ירדן להיקפים חדשים – לצורך כך, תוכנן והוצע מעקף זמני וזאת על מנת לא להשבית את מעבר הגבול. זהו מבצע לוגיסטי ואבטחתי ממדרגה ראשונה אשר עבר בהצלחה.
  2. סוללה היקפית – בניית סוללה היקפית, בגבולות החדשים, למניעת הצפות מנהר הירדן.
  3. הפרדת תנועות – הפרדה בין תנועת הנוסעים לתנועת משאיות מטענים ע"י בניית כביש עוקף מטענים וכן בניית מגרש חנייה למשאיות ע"מ לשלוט בתנועתם.
  4. העתקת מט"ש – עקב הרחבת המסוף לתכנון הפונקציות השונות היה צורך להעתיק את המט"ש לנק' דרומית וכל זאת מבלי להפסיק את פעולת המתקן.
  5. הקמת סוללה בוואדי נועימה למניעת הצפות שקרו בעבר וכמו כן, תוכננו מע' ניקוז תת קרקעיות שהופנו לנהר הירדן.

הפרוייקט במספרים

0
ק״מ

אורך הכבישים

0
מליון ₪

עלות הפרויקט